top of page
PRZYCZYNY WAD WYMOWY ( wg. H. Spionek )
I. Zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego:
* nieprawidłowa budowa języka  język zbyt długi, krótki, gruby czy krótkie wędzidełko podjęzykowe.
* nieprawidłowa budowa podniebienia ( np. wąskie podniebienie twarde - gotyckie, rozszczep podniebienia).
* zniekształcenie zgryzu ( zgryz otwarty, gdy zęby żuchwy nie schodzą się z zębami szczęki w odcinku środkowym lub bocznym ).
* wysunięcie żuchwy do przodu - przodozgryz ; do tyłu - tyłozgryz.  
* anomalie zębowe trwałe, takie jak diastema - szpara między pierwszymi siekaczami; protruzja - wychylenie korony górnych zębów przednich na zewnątrz jamy ustnej; retruzja - wychylenie górnych zębów przednich do wewnątrz jamy ustnej oraz anomalie zębowe przejściowe np. w czasie wymiany uzębienia.
II. Inne anomalie:
* przerost trzeciego migdałka,
* polipy,
* przerost śluzówki nosa,
* skrzywienie przegrody nosowej.
III. Nieprawidłowe funkcjonowanie narządów mowy:
* obniżona sprawność języka, warg.
* zaburzenia koordynacji pracy więzadeł głosowych z artykulacją nasady,
* zaburzona praca mięśni napinających i przywodzących więzadła głosowe,
* nieprawidłowa praca zwierającego pierścienia gardłowego.
* brak pionizacji języka tzw. infantylne połykanie ( prowadzące do wsuwania języka między zęby ).
IV. Nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu słuchu:
* zaburzenia analizy i syntezy słuchowej,
* wybiórcze upośledzenie słuchu, obniżenie słyszalności ( niedosłuch, głuchota ),
* zaburzenia słuchu fonematycznego ( pozwala nam np. odróżnić głoskę [t] od głoski [d].
V. warunki niesprzyjające uczeniu się mowy ( dyslalia związana z czynnikiem społecznym ):
* nieprawidłowe wzorce wymowy, nieprawidłowa atmosfera, styl wychowania, postawy rodziców,
* brak stymulacji rozwoju mowy.
VI. Nieprawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego ( dyslalia ośrodkowa, dyslalia centralna, występujące w przypadku afazji i dyzartrii ).
VII. Psychiczne podłoże dyslalii ( brak zaniteresowania mową innych; odczuwanie własnych wypowiedzi jako coś trudnego, męczącego i w związku z tym ograniczanie ich, co nie sprzyja normalnemu rozwojowi mowy - dyslalia asocjacyjna.
VIII. Opóźniony rozwój psychomotoryczny ( dyslalia rozwojowa ) i emocjonalny dziecka.
bottom of page