top of page
 BADANIE SŁUCHU ORAZ DIAGNOZA I TERAPIA CAPD/APD
Badanie słuchu obwodowego u dzieci od 4 roku życia.
słuch.jpg
  .............................................................................................................................................................................................
Dziewczyna za pomocą laptopa
Diagnoza i terapia Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego u dzieci od 7 roku życia
oraz osób dorosłych (CAPD/APD).

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD) to zespół objawów,wynikających z zaburzenia pracy zmysłu słuchu spowodowanych nieprawidłowościami na poziomie centralnego układu nerwowego. Mówiąc innymi słowami: dziecko słyszy — podstawowe badania słuchu nie wykazują problemów, lecz nie słucha — zachowuje się
i funkcjonuje podobnie do dzieci z niedosłuchem. Można to porównać do sytuacji osoby znajdującej się w obcym kraju, nieznającej miejscowego języka. Taka osoba słyszy otaczające ją rozmowy, lecz niczego nie rozumie.

Efektem zaburzeń są poważne problemy w nauce, pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego. Kluczem do skutecznej pomocy takim dzieciom jest wczesne zauważenie niepokojących objawów i skierowanie dziecka na specjalistyczne badania, a w razie potrzeby terapię i rehabilitację.

Źródło: https://csim.pl/capd-bez-tajemnic-diagnoza-i-terapia-zaburzen-centralnego-przetwarzania-sluchowego-u-dzieci-i-mlodziezy-2/.

CAPD mogą objawiać się w wymienionych poniżej obszarach funkcjonowania dziecka, o głębokości zaburzenia świadczy ilość występujących symptomów:

 

  • opóźniony rozwój mowy

  • ograniczone rozumienie mowy, gdy nie jest kierowana bezpośrednio wprost do odbiorcy i/lub częstym nieprawidłowym zrozumieniem pytań i poleceń, szczególnie, gdy są długie i skomplikowane

  • zaburzona intonacja (mowa monotonna, cicha, albo odwrotnie bardzo szybka i zbyt głośna)

  • nadwrażliwość na dźwięki

  • nadmierne zmęczenie po przebywaniu w głośnym środowisku np. przerwy w szkole

  • częste bóle głowy

  • zaburzona koncentracja, krótka zdolność utrzymywania uwagi

  • nadmierne zwracanie uwagi na bodźce słuchowe, które nie są istotne w procesie komunikacji

  • osłabiona pamięć słuchowa(trudności z zapamiętaniem i/lub powtórzeniem usłyszanej informacji), trudności
    z uczeniem się na pamięć i zapamiętywaniem sekwencji dźwięków (na przykład nazw dni tygodnia, miesięcy czy tabliczki mnożenia).

  • błędy ortograficzne typu słuchowego

  • trudności w nauce języków obcych

  • nadmierna potrzeba hałasowania

  • skupienie się na emocjonalnej stronie wypowiedzi nauczyciela, a nie na treściach

  • niewyraźne pismo,

  • trudności w czytaniu, polegające na niewłaściwym łączeniu liter w wyrazy

  • trudności z dobrym słyszeniem w obecności kilku źródeł dźwięków

  • mylenie podobnie brzmiących głosek jak p/b, t/d i takim też ich zapisywaniem,

  • brak umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi,

  • konieczność kilkakrotnego powtarzania poleceń.

 

Szacuje się, że co najmniej połowa dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zespołem zaburzeń uwagi i zachowania ma problemy z przetwarzaniem słuchowym typu centralnego. W Polsce Centralne Zaburzania Przetwarzanie Słuchowego występuje u 5 - 7% dzieci w wieku 6 - 14 lat.

Źródło: http://logomedic.com.pl/index.php/articles-2/31-objawy-capd.

bottom of page