BADANIE SŁUCHU ORAZ DIAGNOZA I TERAPIA CAPD/APD
Badanie słuchu obwodowego u dzieci od 4 roku życia.

.............................................................................................................................................................................................

Diagnoza i terapia Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego u dzieci od 7 roku życia
oraz osób dorosłych (CAPD/APD).
Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD) to zespół objawów,wynikających z zaburzenia pracy zmysłu słuchu spowodowanych nieprawidłowościami na poziomie centralnego układu nerwowego. Mówiąc innymi słowami: dziecko słyszy — podstawowe badania słuchu nie wykazują problemów, lecz nie słucha — zachowuje się
i funkcjonuje podobnie do dzieci z niedosłuchem. Można to porównać do sytuacji osoby znajdującej się w obcym kraju, nieznającej miejscowego języka. Taka osoba słyszy otaczające ją rozmowy, lecz niczego nie rozumie.
Efektem zaburzeń są poważne problemy w nauce, pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego. Kluczem do skutecznej pomocy takim dzieciom jest wczesne zauważenie niepokojących objawów i skierowanie dziecka na specjalistyczne badania, a w razie potrzeby terapię i rehabilitację.
CAPD mogą objawiać się w wymienionych poniżej obszarach funkcjonowania dziecka, o głębokości zaburzenia świadczy ilość występujących symptomów:
-
opóźniony rozwój mowy
-
ograniczone rozumienie mowy, gdy nie jest kierowana bezpośrednio wprost do odbiorcy i/lub częstym nieprawidłowym zrozumieniem pytań i poleceń, szczególnie, gdy są długie i skomplikowane
-
zaburzona intonacja (mowa monotonna, cicha, albo odwrotnie bardzo szybka i zbyt głośna)
-
nadwrażliwość na dźwięki
-
nadmierne zmęczenie po przebywaniu w głośnym środowisku np. przerwy w szkole
-
częste bóle głowy
-
zaburzona koncentracja, krótka zdolność utrzymywania uwagi
-
nadmierne zwracanie uwagi na bodźce słuchowe, które nie są istotne w procesie komunikacji
-
osłabiona pamięć słuchowa(trudności z zapamiętaniem i/lub powtórzeniem usłyszanej informacji), trudności
z uczeniem się na pamięć i zapamiętywaniem sekwencji dźwięków (na przykład nazw dni tygodnia, miesięcy czy tabliczki mnożenia). -
błędy ortograficzne typu słuchowego
-
trudności w nauce języków obcych
-
nadmierna potrzeba hałasowania
-
skupienie się na emocjonalnej stronie wypowiedzi nauczyciela, a nie na treściach
-
niewyraźne pismo,
-
trudności w czytaniu, polegające na niewłaściwym łączeniu liter w wyrazy
-
trudności z dobrym słyszeniem w obecności kilku źródeł dźwięków
-
mylenie podobnie brzmiących głosek jak p/b, t/d i takim też ich zapisywaniem,
-
brak umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi,
-
konieczność kilkakrotnego powtarzania poleceń.
Szacuje się, że co najmniej połowa dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zespołem zaburzeń uwagi i zachowania ma problemy z przetwarzaniem słuchowym typu centralnego. W Polsce Centralne Zaburzania Przetwarzanie Słuchowego występuje u 5 - 7% dzieci w wieku 6 - 14 lat.
Źródło: http://logomedic.com.pl/index.php/articles-2/31-objawy-capd.


